Skontaktuj się z nami Skontaktuj się z nami
Wstecz

Zdrowe... Święta - ŚWIĄTECZNE WSKAZÓWKI ŻYWIENIOWE

24.12.2020

Okres Świąt to dla większości z nas wyjątkowy czas spędzony w gronie najbliższych. Choć w tych dniach na stołach królują pyszne przekąski i potrawy, to u niektórych jednak pojawia się obawa przed przejedzeniem i związanymi z tym dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, takimi jak chociażby niestrawność, wzdęcia, ból brzucha, czy biegunka. Samo uczucie „ciężkości” powoduje pogorszenie samopoczucia i brak możliwości spędzania aktywnie czasu. Oczywiście Święta to czas kiedy można, a nawet trzeba odpocząć od trudów dnia codziennego, ale pamiętajmy, że nagła zmiana trybu na siedzący, brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej i zaburzenia wypracowanych już wcześniej prawidłowych nawyków żywieniowych, będą wpływać negatywnie na nasz organizm. Zamiast wypoczywać i korzystać z tej przerwy, będziemy tak naprawdę myśleć tylko i wyłącznie o tym jak poradzić sobie ze złym samopoczuciem i przetrwać ten stan. Oto kilka prostych, ale niezwykle istotnych wskazówek, dzięki którym będziemy mogli nie tylko poczuć atmosferę Świąt, ale i dobre zdrowie psychiczne i fizyczne.

Zasiadając do wigilijnego stołu kierujmy się przede wszystkim zasadą małych porcji, jedzmy powoli i róbmy przerwy pomiędzy spożywaniem kolejnych przekąsek i potraw. Starajmy się nie popijać dań kolorowymi gazowanymi napojami słodzonymi, a w zastępstwie tego pijmy wodę i przygotowany kompot z suszu. Zawiera on wspominany już nieraz błonnik pokarmowy, który ułatwi pracę jelit. Niech w naszym menu dominują warzywa, a pierogi krótko i delikatnie podsmażmy zamiast długotrwałego smażenia w głębokim tłuszczu. To samo dotyczy ryby, która będzie zdecydowanie lżej strawna w postaci upieczonej i bez panierki. Wszelkiego rodzaju sosy możemy przyrządzić na bazie jogurtu lub pomieszać go z majonezem, czy też śmietaną. Taka forma będzie korzystniejsza dla naszego organizmu. Jako deser wybierajmy domowe wypieki, a nie kupne wysokoprzetworzone słodycze.

Pomocną wskazówką może być uwzględnienie w kuchni podczas przygotowania świątecznych potraw przypraw i ziół, które pozytywnie wpłyną na nasz układ pokarmowy wspomagając procesy trawienia. Z pewnością należy do nich cynamon. Ma silny, aromatyczny korzenny zapach. Z jednej strony ostry, z drugiej gorzki i słodki. Zazwyczaj korzystamy z niego podczas przyrządzania dań na słodko oraz deserów, a chyba najbardziej znany jest z faktu, iż wchodzi w skład mieszanek korzennych używanych np. do piernika. Cynamon przyspiesza trawienie także warto przemycać go w swojej diecie. Również korzenny i słodki smak ma, często występujący w parze z cynamonem, kardamon. Ta piekąca przyprawa o cytrynowo-imbirowej nucie zwiększa wydzielanie soków trawiennych. Kurkuma to kolejna cenna przyprawa, która nie tylko nadaje piękny żółty odcień potrawom, ale co więcej, przyspiesza trawienie poprzez produkcję soków żołądkowych i żółci. Działa przeciwzapalnie, w związku z czym jest bardzo przydatna szczególnie w okresie zimowym, kiedy często borykamy się z obniżoną odpornością. Nie zapominajmy też o imbirze mających właściwości przeciwzapalne, czy goździkach, które świetnie sprawdzą się przy świątecznych niestrawnościach. Smakowym połączeniem powyższych przypraw jest na pewno znane wszystkim ziele angielskie. Te niewielkie suszone jagody przypominające pieprz charakteryzują się ostrym, ale i ciepłym słodkim smakiem. Mieszanka goździków, imbiru i cynamonu jest na tyle uniwersalna, że znajduje swoje zastosowanie jaki składnik wielu zup, potraw mięsnych, rybnych, i warzywnych. Niewielkie ilości tej przyprawy dodane do kompotów i słodkich wypieków doskonale podkreślają ich smak. Ziele angielskie wspomaga trawienie szczególnie potraw tłustych, a napar z tej przyprawy łagodzi dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak bóle brzucha, czy biegunka.

Sprawmy, aby Święta nie były powodem, dla którego zaprzestaniemy aktywności fizycznej w wyniku pojawiających się dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Nie zapominajmy, że dla sportowców okres ten to czas kiedy można się zregenerować i nabrać sił, aby móc w pełni przystąpić do intensywnych treningów w okresie przygotowawczym. Dlatego też tak ważne jest, aby nie doprowadzać do nagłych zmian nawyków żywieniowych. Każda niestrawność i ból brzucha wiąże się z nadwyrężoną pracą wątroby, trzustki i żołądka, a biegunka z odwodnieniem organizmu, co jak wiemy, w świecie sportu jest niebezpieczne i uniemożliwia efektywną pracę fizyczną. Każdy sportowiec wie i lubi spędzać czas aktywnie, nawet jeśli jest to czas regeneracji, dlatego korzystajmy z rodzinnych spacerów i żyjmy tym magicznym czasem, a nie myślmy tylko o tym jak go przetrwa.

instagram
youtube
facebook