Skontaktuj się z nami Skontaktuj się z nami
Wstecz

Zdrowa Środa - witamina D

28.10.2020



Prawidłowo zbilansowana dieta to dobrze skomponowany jadłospis nie tylko pod kątem głównych składników odżywczych, czyli białka, tłuszczu i węglowodanów. Nie możemy zapominać o niezwykle ważnych witaminach i składnikach mineralnych. Ich odpowiedni poziom w organizmie człowieka warunkuje wiele procesów biochemicznych, szczególnie istotnych w przypadku osób aktywnych fizycznie. Jedną z witamin, bardzo często wspominaną w okresie jesienno-zimowym jest witamina D. Młodym zawodnikom zazwyczaj kojarzy się ze zdrowymi i mocnymi kośćmi, ale czy tylko ma ona wpływ na układ kostny człowieka?

Witamina D od dłuższego już czasu jest w kręgu zainteresowania wielu naukowców. Pojawia się coraz więcej badań na temat plejotropowego działania witaminy D, czyli jej wpływie na wiele układów i narządów człowieka. Liczne badania zgodnie potwierdzają obecność receptorów witaminy D w wielu tkankach i narządach. Zatem, na co konkretnie oddziałuje witamina D w naszym organizmie? Otóż, reguluje ona proces wchłaniania i metabolizmu wapnia i fosforu oraz utrzymuje prawidłowy stan układu kostnego. Ale to już z pewnością wiemy. To co może zainteresować sportowców to fakt, iż coraz więcej prac naukowych wskazuje zależność pomiędzy stężeniem witaminy D a ochroną przed urazami. Prawidłowy poziom tej witaminy w organizmie będzie miał wpływ na proces rehabilitacji i poprawę funkcji układu nerwowo-mięśniowego. Co więcej, jedną z funkcji witaminy D będzie zmniejszanie stanów zapalnych, co dla wielu zawodników może mieć kluczowe znaczenie w utrzymaniu regularności treningowej oraz poziomu sportowego. Ciekawym i wartym podkreślenia jest wpływ witaminy D na częstość i przebieg zakażeń dróg oddechowych, z czym jak wiemy, bardzo często spotykają się młodzi zawodnicy.

Opisywana dziś witamina wytwarzana jest w organizmie człowieka w wyniku syntezy skórnej, która spełnia nawet do 100% zapotrzebowania dziennego. Jest to możliwe dzięki promieniom słonecznym, dlatego też w Polsce o jej efektywnym działaniu możemy mówić w okresie od maja do września. Jesień i zima to czas kiedy o poziom witaminy D w organizmie człowieka należy wyjątkowo zadbać. Warto uwzględnić w swoim menu produkty, które pomogą nam uzupełnić niedobory witaminy D. Jej źródłami w diecie są produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak: ryby (łosoś, śledź, węgorz, makrela), olej z wątroby wieloryba, żółtko jaja oraz mleko i jego przetwory. Produktami pochodzenia roślinnego, które mogą dostarczyć nam witaminy D są np. drożdże, czy grzyby.

Warto zwrócić uwagę i rozważyć dodatkową suplementację witaminy D, szczególnie w okresie, kiedy ograniczone jest nasłonecznienie, ponieważ wraz z dietą dostarczamy jedynie ok. 20% dziennego zapotrzebowania. Nie zapominajmy, że stosowanie jakiejkolwiek suplementacji powinno być skonsultowane z lekarzem lub specjalistą w zakresie żywienia. Dawki witaminy D powinny być ściśle zindywidualizowane w zależności od wieku, masy ciała, a także pory roku. Ponadto, niezwykle istotna jest w tym przypadku również analiza sposobu żywienia i stylu życia.

Dietetyk Justyna Piskorz

instagram
youtube
facebook