Skontaktuj się z nami Skontaktuj się z nami
Wstecz

Zdrowa Środa - PODSUMOWANIE 2020 ROKU

30.12.2020

Rok 2020 z pewnością można nazwać wyjątkowym. Co prawda „wyjątkowy” częściej kojarzymy z czymś pozytywnym, a w tym przypadku nie do końca to mamy na myśli, ale na pewno był to rok inny niż pozostałe. Nowa rzeczywistość, w której trzeba było się odnaleźć, dla większości z nas była nie lada wyzwaniem. Nasi zawodnicy mierzyli się nie tylko z nową formą nauczania, ale i trenowania. Z niecierpliwością czekali na powrót do treningów z całym zespołem oraz na decyzję, czy będą mogli uczestniczyć w rozgrywkach sportowych. Zmiana codziennego trybu funkcjonowania dotyczyła również kwestii żywienia, z czym jedni radzili sobie lepiej, a inni nieco gorzej. Dla osób, które borykają się jeszcze z problemami wynikającymi ze sposobu żywienia, przedstawiamy podsumowanie wszystkich najważniejszych poruszanych w tym roku tematów. Mogą być one pomocnymi wskazówkami w procesie zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych. Dla pozostałych - krótkie przypomnienie, na co warto zwracać uwagę będąc sportowcem i nie tylko.

 Zacznijmy od najważniejszego, czyli o traktowaniu diety jako stylu życia i serii nawyków, które nie mają na celu ograniczania nas, ale utrzymania przy zdrowiu zapobiegając wielu dolegliwościom i chorobom. Dodatkowo u sportowców będzie ona wspomagać organizm w osiągnięciu wyznaczonych celów sportowych. Co więcej, podkreślaliśmy również znaczenie prawidłowych nawyków żywieniowych w aspekcie zachowania dziecka. Przypomnijmy, że nieprawidłowo zbilansowana dieta zawierająca duże ilości niezdrowych przekąsek, wysokoprzetworzonej żywności oraz charakteryzująca się niedoborami „zdrowych“ tłuszczów i składników mineralnych, może powodować: nadpobudliwość, rozdrażnienie, niepokój, agresję, zaburzenia snu, problemy z koncentracją i skupieniem uwagi.

Regularność posiłków, urozmaicenie jadłospisu, uwzględnienie sezonowości produktów, ale przede wszystkim dieta zawierająca podstawowe składniki odżywcze, czyli białko, tłuszcz i węglowodany w odpowiednich proporcjach, a także obfitująca w szereg witamin i składników mineralnych to podstawowe zasady, od których należy zacząć. Zwracaliśmy uwagę na to, aby dieta była lekkostrawna, niepowodująca dolegliwości żołądkowo-jelitowych, które zwykle wykluczają młodego zawodnika z brania aktywnego udziału w treningu lub meczu. Wiemy też, że nie należy zapominać o zjedzeniu śniadania. To niezwykle ważny nawyk, nad którym warto pracować od najmłodszych lat. Ma to wpływ na funkcjonowanie organizmu przez cały dzień, a nabiera jeszcze większego znaczenia, jeśli mamy do rozegrania mecz w godzinach porannych.

Nieodłącznym elementem diety sportowca powinno być nawadnianie organizmu. Wiele razy poruszaliśmy ten temat ze względu na jego istotną rolę w wielu procesach fizjologicznych. Dowiedzieliśmy się, że odwodnienie grozi nie tylko latem, ale jest możliwe również zimą, dlatego musimy dbać o to przez cały rok. Prawidłowy stan nawodnienia organizmu wpływa też na nasz układ odpornościowy. Temat odporności poruszaliśmy bardzo często, poświęcając niejeden artykuł temu zagadnieniu, bo jak wiemy w dzisiejszych czasach nabiera to jeszcze większego znaczenia. Nie tylko witamina C odgrywa tu ważną rolę, ale zaczynając od prawidłowej podaży energii z diety, przez odpowiedni udział białek, tłuszczów i węglowodanów, poprzez zawartość wielu witamin, w tym w głównie witmaminy D, kończąc na probiotykach (kiszonki, fermentowane produkty mleczne), prebiotykach (czosnek, cykoria, por, cebula) oraz roli snu. Wśród produktów, które wyróżniliśmy pod kątem wysokiej wartości odżywczej znalazły się m.in.: ryby, kiełki nasion, orzechy, miód, imbir, różnego rodzaju zioła i przyprawy. Młodzi zawodnicy zaczęli coraz częściej uwzględniać w swojej diecie owoce jagodowe, które biorą istotny udział w regeneracji ich silne eksploatowanego organizmu. Niektórzy nawet zaczęli stosować sok z cierpkich wiśni, który świetnie odnajduje się nie tylko jako dodatek do wody, ale i owsianek, czy koktajli. Koktajle - no właśnie! Zachęcaliśmy do ich przyrządzania, bo jak wiadomo liczne intensywne treningi, mecze i turnieje sprawiają, że nie zawsze jest czas i miejsce na zjedzenie posiłku. To znakomity pomysł na uzupełnienie cennych składników odżywczych, a do tego niezła frajda, bo miksować i blendować można naprawdę większość produktów. Nasi sportowcy do tej pory tworzą swoje ulubione smaki i kolory koktajli i chętnie dzielą się swoimi przepisami.

O nawyki warto dbać też w wakacje i święta, o co apelowaliśmy. Nasz organizm nie lubi nagłych i dużych zmian, po których potrzebuje czasu na powrót do formy. Nie zawsze ten czas na uzyskanie stabilizacji jest, ponieważ harmonogram młodego piłkarza jest napięty, dlatego tym bardziej warto na to zwrócić uwagę.

Jak to zazwyczaj bywa pod koniec każdego roku niektórzy robią małe podsumowanie tego, co się w nim wydarzyło. Przypominają sobie miłe chwile, a z tym mniej przyjemnych wyciągają wnioski i snują plany na nowy rok. Zastanawiają się co zmienić, co można usprawnić i przede wszystkim jak to zrobić. Nowy rok to również okazja, aby nabrać motywacji do zadbania o swoje zdrowie, skupić się na prawidłowych nawykach żywieniowych, odpowiedniej dawce ruchu i snu. Tego właśnie Wam wszystkim życzymy!

instagram
youtube
facebook