Skontaktuj się z nami Skontaktuj się z nami
Wstecz

Zdrowa Środa - Owoce Jagodowe

08.07.2020

Dlaczego warto wybierać owoce jagodowe?

Zwiększony udział warzyw i owoców w diecie to jeden z najważniejszych nawyków żywieniowych. Jest on niezwykle ważny szczególnie u osób aktywnych fizycznie. Często wybieranym przez zawodników owocem jako przekąska okołotreningowa jest banan i ze względu na jego niezwykle bogaty skład mineralny, wybór ten jest jak najbardziej słuszny. Banany to źródło magnezu, cynku, miedzi, fluoru i jodu, a poza tym szybko dostarczają sportowcom energii. Warto jednak zwrócić uwagę na grupę owoców jaką są owoce jagodowe, czyli truskawki, maliny, jagody, jeżyny, borówki, porzeczki, agrest. To jedne z najcenniejszych produktów pod względem wartości odżywczej, więc zajadajmy się nimi, tym bardziej teraz kiedy dostępne są świeże.

Zalet owoców jagodowych jest mnóstwo, ale po kolei. Przede wszystkim są one źródłem przeciwutleniaczy, czyli związków które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie komórek organizmu poprzez neutralizowanie wolnych rodników. Antyoksydanty zapobiegają starzeniu się komórek, występowaniu wielu chorób, a to, co dla zawodników jest najważniejsze to przyspieszają ich protreningową regenerację. Zdecydowanie korzystnie wpłyną na jakość ich snu i odpoczynku. Nie zapominajmy, że intensywne treningi zwiększają zapotrzebowanie na witaminy, które biorą udział w funkcjonowaniu układu odpornościowego, a właśnie porzeczki i jagody charakteryzują się najwyższą zawartością witaminy C.

Zwracajmy uwagę, aby owoce, które wybieramy, były lekkie i nie powodowały wahań cukru we krwi, dlatego też idealnie sprawdzą się tu właśnie truskawki, maliny, borówki, czy porzeczki. Owoce jagodowe mają niski Indeks Glikemiczny (IG), co sprawia, że zawarty w nich cukier stopniowo uwalnia do krwi, nie powodując zaburzeń gospodarki węglowodanowej naszego organizmu. Owoce jagodowe odznaczają się również wysoką zawartością błonnika pokarmowego, o którego korzystnym wpływie m.in. na układ pokarmowy, pisaliśmy we wcześniejszych artykułach. Włókno pokarmowe nie tylko daje uczucie sytości, ale reguluje ciśnienie, poziom cukru we krwi oraz stymuluje rozwój prawidłowej flory bakteryjnej jelit. Tej grupie owoców z pewnością możemy przypisać kolejną zaletę. Owoce jagodowe mają niską wartość energetyczną, ale jednocześnie wysoką gęstość odżywczą. Co to oznacza? Otóż, z jednej strony dostarczają nam niewiele kalorii, natomiast z drugiej - są źródłem wielu składników odżywczych. Ponadto, mają właściwości alkalizujące (odkwaszające), dzięki czemu przyczynią się do regulacji gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu młodego zawodnika. Nie zapominajmy, że świeże owoce zawierają też dużo wody, a jak to każdy sportowiec wie, o nawodnienie należy dbać, bo jest to nieodłączny element regeneracji.

Owoce jagodowe, do których zaliczamy znane wszystkim: truskawki, maliny, jeżyny, borówki, porzeczki, są prawdziwym bogactwem natury. To produkt tak uniwersalny, że swoje zastosowanie może znaleźć w dietach wielu osób. Ze względu na swoje szczególne właściwości owoce te zalecane są sportowcom, dlatego w sezonie letnim śmiało zajadajmy się nimi w formie świeżej jako przekąska, dodatek do owsianek, omletów, naleśników, deserów, czy nawet dań głównych. Świetnym rozwiązaniem są również koktajle z udziałem np. truskawek. Jeśli dodamy do nich garść szpinaku spowoduje to, że zawarte w ciemnozielonych liściach żelazo lepiej się przyswoi, a to wszystko dzięki wysokiej zawartości witaminy C w owocach jagodowych. W okresie jesienno-zimowym korzystajmy, za to, z domowych konfitur i dżemów na bazie malin, jagód, czy porzeczek. Doskonale skomponują się one z pieczywem jako przekąska przedreningowa. Cenną wskazówką jest również fakt, iż owoce są zdecydowanie szybciej trawione niż np. mięso, w związku z czym, warto rozpoczynać posiłek właśnie od nich. Owoce zjedzone zaraz po posiłku mogą powodować dolegliwości ze strony układu trawiennego w postaci bólów brzucha lub wzdęć.

Dietetyk Akademii Piłkarskiej
Justyna Piskorz

instagram
youtube
facebook